3. Familieflotille med FTLF

I starten af 2018 havde vi endnu ikke haft ungerne med ude at sejle – vi havde heller ingen båd, men ikke desto mindre skyndte vi at tilmelde os familieflotillen, da vi så den annonceret i medlemsblandet. Vi var jo allerede på jagt efter båden og tænkte det var en oplagt mulighed for børnene at få en rigtig god oplevelse og start på sejlerlivet. Det blev en stor succes!

I slutningen af juni mødtes vi med de andre familier i Korsør sejlklub. Her kunne både børn og voksne se hinanden an og den forestående rute blev gennemgået.

Weekenden inden vi skulle mødes sejlede vi båden fra Lynæs Havn til Dragør Havn, med stop i Helsingør Havn. Lidt store bølger da vi kom ud i Kattegat fra Isefjord og det gav lige lidt søsyge til minimatroserne, men ikke mere end at det kunne klares med frisk luft og en god lur. Det blev to dejlige sejldage, med stop i Helsingør. En god start på den forestående sommerferie. I Dragør forlod vi båden, sikret og godt fortøjet. Ugen efter skulle vores sommerferie starte her.

Fredag d. 20.7 kørte vi til Dragør og båden blev pakket og lastet. Tidlig lørdag morgen startede turen mod Klintholm som var første stop. Herefter gik turen mod Kloster på Hidensee, hvor vi officielt skulle mødes med de andre børnefamilier. Denne dag var også Henriks fødselsdag så der var morgen sang og flag og da vi kom ud på den blikstille Østersø blive der dækket op med gaver, æg og nybagte boller.

Da vi ankom til Kloster kiggede vi intenst efter både med familieflotilie-standeren, hmmm, der var ikke rigtig nogen at spotte og efter et opkald fandt vi ud af , vi skulle tilbage til Vitte – Der havde simpelthen været for mange både i Kloster til at vi kunne være der alle sammen. Halvvejs tilbage kommer en gummibåd os i møde med 2 drenge om bord – Det var nogen af de andre unger fra flotillien og vi fulgte efter dem i havn. Her stod alle klar til at tage i mod fortøjningerne og gav gode anvisninger i spring mm. Sikke en velkomst – FEDT. Hjælpsomheden og vidensdelingen var en rød tråd gennem hele ferien.
-Inden vi havde set os om var de 2 største minimatroser taget afsted til stranden med resten af flokken. Henriks forældre mødte op som surprice på broen – lettere udmattede, da de var ankommet til Vitte med færgen (Hidensee er en bilfri ø), hvor de skulle overnatte, men ville komme til Kloster for at overraske Henrik på hans fødselsdag og spise middag med os. De havde en kæmpe taske med et Stand Up Paddleboard med som gave – fødselsdagsgave og bådindflyttergave i én. Nu var det jo så bare det, at vi ikke var i Kloster, men Vitte, ups. Frem og tilbage er lige langt, men 6km med et SUP på slæb og i 26-28gr varme krævede lidt mere end en enkelt kold øl. Det blev en, som altid, skøn aften i deres selskab og SUP’et blev afprøvet dagen efter. Endnu mere FEDT.

Fra Vitte gik turen videre til Stalsund – Griefswald blevet sprunget over – så fra Stralsund gik det mod Swinoujscie, Dziiwnow og til slut Kolberg. En rigtig dejlig tur med hyggeligt selskab, børne- og voksenvenskaber, vidensdeling, hjælpsomhed og meget mere. Læs mere i Mads Lillelunds beretning i FTLF’s langtursblad her.

Vi ville rigtig gerne over Bornholm og Sverige hjem – en rute som gav mest mening for os, da vi, som de eneste skulle til Nordsjælland. Vejret var lidt usikkert – kunne vi nå det inden stormen? Vi kiggede på vejrkort og regnede på dage og kiggede mere på vejrkort, jo det mente vi nu nok vi kunne. Så vi satte kurs mod Svaneke. Det blev en meget lang og meget varm tur. 55sm med absolut ingen vind og solen i nakken hele dage. Men da vi ankom til den lille havn var det det hele værd. Vi badede i det klare vand, spiste lækker fisk til aften og så var der Variana i cockpittet – skøn aften.

Vi nåede en tur til Dueodde inden vi igen slap fortøjningerne og forsatte til Ystad. Her kun for en overnatning – vi skulle nå Malmø Dock inden stormen. Det gjorde vi også – En fed tur langs Sveriges sydkyst, gennem Falstebro Kanalen og under Øresundsbroen. Vi havde et par dage i Malmø, den ene brugte Henrik og Oskar på at tage toget til Dragør, hvor de hentede bilen, kørte den til Lynæs og tog toget derfra tilbage til Malmø. Det var en god investering!

Fra Malmø gik turen til Hven, som bl.a. bød på en dejlig cykeltur øen rundt og mere biograf i cockpitteltet. Mere blæst, som heldigvis løjede af ud på morgentimerne. Hven-Lynæs, sidste etape. Lidt hård tur hjem, vi var trætte efter 2 nætter med meget lidt søvn og mange tjek af fortøjninger i løbet af nætterne. Sommerferien var slut, men vi nappede en sidste overnatning i båden – det var svær at slippe . Alle havde nydt turen og ville have mere….

Tyskland, Polen, Sverige, Bornholm og Hven – 12 nye havne og knap 500sm alt i alt. Vi havde lært en masse, ikke mindst takket være i de andre i familieflotillen.

4 betragtning angående “3. Familieflotille med FTLF”

1. Oskar kommer sørme også til at savner jer – Gode venner. Godt der findes både email, skype, mobil og meget andet. -Du kan jo også overtale mor og far til en tur til Caribien til januar 2020

1. Kære Kathrine og Henrik,

Stort tillykke med jeres båd og beslutning.

Jeg er helt sikker på, at I får en rigtig dejlig tur, med helt fantastiske oplevelser sammen som famile.

Det glæder mig rigtigt meget, at I har mod til at tage udfordringen op og prøve jeres drøm af.
    Stor respekt.

Tiden er nemlig rigtig vigtig. Det er en af to ting, der ALDRIG kommer igen. Den anden er helbred.

Så tid og helbred skal vi værne om og værdsætte.

Jeg glæder mig rigtigt meget til at følge jer her på bloggen!

Kh
    Kirsten Dalum

1. Kære Kirsten

Tusind tak for det og for dine smukke ord – Du har så meget ret!

Vi glæder os så meget til at nyde nuet, være sammen og nærværende og så selvfølgelig til oplevelser og eventyr.